
حضور مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی امور استانها و مجلس در نشست مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فناوری استان تهران
حضور مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی امور استانها و مجلس در نشست مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فناوری استان تهران
حضور مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی امور استانها و مجلس در نشست مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فناوری استان تهران
مشاور وزیر علوم با تأکید بر لزوم بازنگری در ساختار و ارتقای جایگاه روابط عمومی این وزارت گفت: «روابط عمومی با هویتی مستقل و جایگاهی شایسته میتواند نقش مؤثرتری در تبیین دستاوردها و برندسازی علمی کشور ایفا کند.»
به گزارش اداره روابط عمومی دانشگاه، دکتر فخرموسوی صبح روز 27 اردیبهشتماه، همزمان با روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در نشست مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاهها در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم حضور یافت.
به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سیداحمدرضا خضری در آغاز سخنان خود در جمع مدیران و کارشناسان روابط عمومی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی و فناوری استان تهران گفت: "از همینجا و از راه دور، این روز را به یکایک همکاران روابط عمومی آموزش عالی کشور تبریک و تهنیت عرض میکنم و صمیمانه به ایشان خدا قوت میگویم"
وی افزود: ما به خوبی میدانیم که روابط عمومی ها در این ایام، با دشواریها و تنگناهای مختلف مالی، اداری و سازمانی مواجه هستند؛ با وجود این، مسئولان روابط عمومی دانشگاهها و مراکز علمی در سراسر کشور وظیفه خود را به شایستگی انجام میدهند. دکتر خضری افزود: طبیعی است که همه به یک اندازه در انجام وظائف یکسان نباشند، اما باور داریم که همگان تلاش خود را انجام میدهند، زحمت میکشند و در مسیر پیشرفت گام بر میدارند.
مشاور وزیر علوم اظهار داشت: در وزارت علوم، همانطور که مستحضرید، روابط عمومی در ذیل حوزه وزارتی دیده شده است؛ اما طبیعی است که به این وضع راضی نباشیم و تمایل نداریم که روابط عمومی وزارت علوم زیرمجموعه حوزه وزارتی باشد و در دوره گذشته، بنا به برخی ملاحظات اداری، این اتفاق افتاده است.
وی تاکید کرد: البته در تلاش هستیم که روابط عمومی وزارت علوم را به جایگاه اصلی و شایسته خود بازگردانیم؛ یعنی دستکم در سطح مدیریت روابط عمومی، ساختاری مستقل از حوزه وزارتی داشته باشد. مشاور وزیر علوم اظهار داشت: بدیهی است که چه روابط عمومی زیر نظر حوزه وزارتی باشد و چه مستقل، تعامل و ارتباط تنگاتنگی با حوزه وزارت و دیگر بخشها خواهد داشت. اما داشتن هویت مستقل به روابط عمومی کمک میکند تا کار خود را حرفهایتر، مؤثرتر و با اعتماد به نفس بیشتری انجام دهد.
دکتر خضری گفت: وزیر علوم با شناخت کامل از اهمیت جایگاه روابط عمومی، خود پیگیر این موضوع هستند. این وضعیت میراث باقیمانده از گذشته است و مربوط به این دوره خاص نیست. بنابر این تلاش میکنیم که انشاءالله این موضوع اصلاح شود.
مشاور وزیر علوم گفت: بدیهی است که در صورت تحقق این ساختار جدید، انتصاب مدیر روابط عمومی نیز با دقت و در زمان مناسبتری انجام خواهد شد. شاید یکی از دلایل تأخیر در این انتصاب نیز همین مسئله باشد.
وی افزود: تعداد نیروهای ما در اداره کل حوزه وزارتی و روابط عمومی بسیار اندک است. اگر بخواهیم این وضع را با بک دانشگاه بزرگ مقایسه کنیم، خواهیم دید که حتی تعداد نیروهای این ادارهکل از آنجا نیز کمتر است. اما همکاران ما با وجود این محدودیت، شبانهروزی فعالیت میکنند، خستگیناپذیرند و زحماتشان بسیار ارزشمند است.
مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم گفت: تعداد اخبار منتشر شده از حوزه وزارتی در رسانههای رسمی، سایت وزارت علوم و خبرگزاریها، بهقدری است که در برخی روزها با حجم خروجی یک خبرگزاری بزرگ برابری میکند. این نشان میدهد که حوزه ما بسیار فعال، پویا و پرتلاش است.
وی اظهار کرد: این آمار فقط مربوط به پوشش رویدادهایی است که در وزارت علوم رخ میدهد؛ برخی رویدادها حتی فرصت پوشش پیدا نمیکنند. با این حال، میزان خروجی خبر و گزارش نشان دهنده تلاش بیوقفه همکاران ما است.
مشاور وزیر علوم تاکید کرد: ادارهکل حوزه وزارتی و روابط عمومی با هم یکپارچه فعالیت میکنند، از هم جدا نیستند و هماهنگ پیش میروند تا کارها بهدرستی انجام شود. با اینحال، انتظار از ما بیشتر از اینها است. تصور نکنید آنچه هست، برای ما مطلوب و کافیست. وزارت علوم و نهادی به بزرگی نهاد علم کشور، باید در جایگاه شایستهتری قرار گیرد. امید داریم که در آینده نزدیک بتوانیم در این مسیر گامهای مؤثرتری برداریم.
گفتنی است دربخش اول این نشست مدیران و کارشناسان حاضر به بیان دیدگاههای خود پرداختند که اهم محورهای مطرح شده شامل؛ ارتقای جایگاه و ساختار روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی، ایجاد شبکه سازی روابط عمومی دانشگاهها جهت بهرهمندی دانشگاهها از ظرفیتهای یکدیگر، برگزاری نشستهای دورهای روابط عمومی، و ابلاغ بودجه اختصاصی برای روابط عمومیها بود.
همچنین برگزاری جشنواره سراسری آثار روابط عمومی، پرداختن به پیشرفتهای علمی و ترویج یافتههای مهم علمی، برگزاری کارگاههای آموزشی متناسب با دانش روز (هوش مصنوعی)،جذب نیروی متخص، ایجاد روابط عمومی مدرن، تغییر نگرش نسبت به روابط عمومی و تبدیل آن به مرکز ارتباطات از دیگر مباحث مطرح شده توسط مدیران روابط عمومی بود.